Håll er säkra med det mest pålitliga systemet för extrema marina förhållanden!
Marint brandskydd för inombords- och utombordsmotorer
Brandsläckningssystem för båtar, segelbåtar, yachter, katamaraner och marina applikationer
Brandskydd för tuffa marina förhållanden
Premium Automatiska Brandsläckningssystem
Yachts | Båtar | Segelbåtar | Motorbåtar | Katamaraner | Kryssningsfartyg
Unika fördelar
- Trycklöst system
- Ingen eltillförsel krävs
- Lågt underhåll
- Rostfritt system
- Enkla visuella inspektioner
- Kan monteras i alla vinklar och positioner
- Tål saltvatten
- Det mest robusta systemet på marknaden
Din bästa vän ute på havet!
Där ingenting får misslyckas!
Hållbart även i saltvattenförhållanden
-30ºc till 80ºc
Ingen el
Ultra-snabb
Lågt underhåll
Trycklöst
En släcklina
Fullt mekaniskt
Enkelt att installera
Rostfritt
Super robust
detexline®Systemkomponenter
- SPY thermo-pneumatisk detektor
- Fine Spray Nozzle Bar
- Trycklös släckmedelsbehållare
- detexline (Släckning och upptäckning)
- Optiskt och akustiskt alarm
- Tryckvakt
- Pneumatiskt manuellt utlösare (valfritt)
Vi tillhandahåller lösningar för att skydda dina tillgångar.
Förebyggande är den första åtgärden!
Extremt kompakt!
LITEN OCH EFFEKTIV!
- 4 Lt System (mindre båtar)
- 7 Lt System (upp till 4m3)
- 14 Lt System
- 24 Lt System
- Flera behållare kan kopplas till ett system
- Sektoriseringsmöjlighet (Batterifack/Motorrum) med olika områden för upptäckt och släckning.
SPY - Termopneumatisk detektering
protecfire-detektering är en toppmodern teknisk lösning. Den pneumatiska detektorn arbetar med argongas som utlöses av en temperatursäkring.
- Enkelt, supersnabbt och pålitligt
- Inga falska larm.
- Patenterad
- Flera temperaturområden:
57 ºC | 68 ºC | 79 ºC | 93 ºC | 110 ºC | 141 ºC | 182 ºC | 230 ºC | 260 ºC - Känslig för dolda bränder
- Robust och exakt
- Rostfritt stål
- Ultrasnabb RTI 12 (reaktionstid)
Stänger för finspridning av munstycken
- Helt tillverkad av rostfritt stål
- Det snabbaste sättet att installera ett brandsläckningssystem i fack.
- Installationstiden minskade med mer än 50%.
- upp till 90º vinkelspray
- En perfekt fin spray för temperaturminskning och penetration.
detex360 specialmunstycke
- 360º spray (total översvämning)
- Helt tillverkad av rostfritt stål
- Lätt att installera
- Installationstiden minskade med mer än 90%.
- En perfekt fin spray för temperaturminskning och penetration.
- 1 st. kombination med SPY-detektorer
Pneumatisk manuell utlösning
- Mycket robust
- Upp till 20 meters avstånd från tanken (eller mer med en booster)
- Väderbeständig
- Lätt att använda
- Långvarig
Larm-/testknapp (tillval)
- Systemtestfunktion
- Summerlarm
- Led varningslampa (grön och röd)
- IP44 | 10-24 V DC | M 32 x 1,5 | Plast
- Lätt att använda
- Relä med potentialfria kontakter och en mikrokontroller
- Avstängning med tidsfördröjning för motorn med tidsförlängning genom kommando.
Patenterad behållare - inget tryck
- Behållaren är inte under press
- Systemet ökar bara trycket när det aktiveras
- Hybrida undertryckningar: Flytande | Kväve
- R.O.P.-system (Rise of Pressure)
Fungerar i alla vinklar och positioner
Genom att undvika den vanliga detekteringen av plaströr med säkringar finns det bara en väg till systemet: rostfria eller galvaniserade rör med pneumatisk aktivering från detekteringen, följt av utsläpp av flytande medel genom samma rörledning.
Patenterad teknik!
Vad är detexline-konceptet?
Ett enda rörledningsnät!
detexline by protecfire är ett patenterat system som endast använder ett nätverk av rörledningar för upptäckt och släckning.
Mindre utrustning:
- Bättre värde
- Undviker funktionsstörningar
- Snabbast att installera
- Lätt att tillhandahålla underhåll
- Enkel och pålitlig
- Inga falska larm
- Patenterad
- Inget tryck | problem med tryckläckage
- Ingen korrosion
- Valfritt i galvaniserat stål eller rostfritt stål
KRAFTFULL KYLANDE EFFEKT
Flytande släckmedel
TiboRex® Absolute Special Liquid Extinguish Agent
TiboRex® Absolute är ett bruksfärdigt flytande specialsläckningsmedel utan tillsats av fluorkemikalier för högeffektiv släckning av fasta bränder (brandklass A), vätskor, opolära kolväten (brandklass B) och ätliga fetter och oljor. Den speciella formulan, vars huvudkomponenter också används mot livsmedelstillsatser, garanterar exceptionell släckningsprestanda med oöverträffat miljöskydd.
Funktioner och funktionssätt
Vilka egenskaper har brandsläckningssystemet?
Brandsläckningssystemet bygger på principen om ett system för släckning med finspray. protecfire-munstyckena sprutar släckmedlet TiboRex Absolute i mycket fina droppar. Släckmedelsdropparna fuktar, impregnerar och kyler de brinnande ytorna.
Genom reflektioner och turbulens når släckmedlet även intilliggande områden, vilket gör att hela motorrummet skyddas.
Andra egenskaper:
– Trycklöst standby-läge för ökad säkerhet: Brandsläckningssystemet är inte trycksatt förrän det utlöses.
– Lågt underhåll: första regelbundna komponentutbyte efter 5 år.
– Självförsörjande utan extern energi: protecfire-undertryckningssystem fungerar pneumatiskt-mekaniskt. Det innebär att de inte kräver någon extra strömförsörjning.
– Automatisk och/eller manuell utlösning: Automatisk utlösning sker genom branddetekteringselement. Brandsläckningssystemet kan också utlösas av en pneumatisk manuell utlösningsmekanism.
Hur fungerar branddetektering?
protecfire använder termopneumatiska branddetekteringselement för att upptäcka brand. Dessa element utlöser brandsläckningssystemet endast om en viss temperatur överskrids. Fel på grund av fel på elektriska komponenter är därmed uteslutet.
Branddetekteringselement med olika utlösningstemperaturer kan användas eftersom motorrummet inte är ett termiskt homogent område utan innehåller olika temperaturzoner.
Vad händer i händelse av en brand?
Branddetekteringselementen är anslutna till en kombinerad kontroll- och släckningsledning, detexline. När ett branddetekteringselement värms upp till sin utlösande temperatur, öppnar en mekanism den inbyggda argondrivkassetten. Detta orsakar en ökning av trycket i ledningen. Tryckökningen öppnar en N2-drivmedelspatron i släckmedelsbehållaren. Det frigjorda drivmedlet pressar släckmedlet genom ledningen till släckmunstyckena.