Brandsläckningssystem
för bussar och vägfordon
Brandsläckningssystem för bussar, lastbilar och järnvägar
På grund av urbaniseringen är kollektivtrafiken alltmer pressad att betjäna fler passagerare, bussarna är större och går oftare. Bussens hjärta är motorn som befinner sig i ett helt slutet område. De flesta bussbränder startar från motorrummet och sprider sig mycket snabbt i hela bussen.
Som ett resultat av Protecfires uppfinningsrikedom och konsekventa forskning och utveckling av släckningsteknik för skydd av fordonsmotorer har vi skapat en revolutionerande brandsläckningsteknik som inte liknar någon annan. Vi kallar detta nya system för detexline (detection – extinguishing Line); en trycklös teknik med en enda rörledning.
Med detta patenterade system utförs släcknings- och pilotfunktionen i en enda rörledning, behållaren med flytande medel är kompakt och förseglad i fabrik utan behov av tryckmätare. De patenterade detektorerna kan väljas utifrån en förutbestämd temperatur för aktivering (eftersom vi tror att motorrummet har olika temperaturer på olika ställen, t.ex. i turboladdaren).
- DMT
- VdS
- SP4912
- UNECE R-107
Vår kompakta design ger besparingar på material och montering, den här lösningen tar mindre plats i det objekt som den skyddar och kan integreras optimalt. Installationen är snabb och enkel eftersom det bara finns tre huvudkomponenter: behållare för flytande medel, detektorer och vätskefördelningsrör. Ingen elektricitet behövs. Inga plaströr som brandvarnare!
Klicka här för att komma till produkten:
Bussar | Lastbilar | Vägfordon | Fordon | Specialtillämpningar
Protecfire-systemet är utvecklat för att kunna användas över hela världen i både kalla och varma klimat och är utformat enligt den nya FN/ECE-förordningen nr R107 och den svenska föreskriften SP4912.
Släckningssystemet Protecfire är grundligt EMC-, vibrations- och temperaturtestat i enlighet med fordonsstandarder för att säkerställa att det fungerar i alla situationer.
Eftersom systemet är nästan underhållsfritt minskas höga kostnader och driftstopp avsevärt för det verksamma företaget.
Fördelar?
- Inget tryck
- Ingen elektricitet
- (I princip) underhållsfritt
- Ultrasnabb upptäckt och släckning
- Hybridsystem (vätska/gas)
- Fungerar i alla vinklar och positioner
- Korta driftstopp genom underhåll på plats (vart 5:e år)
- Gruvcertifiering
- Fungerar i temperaturer från -30 till 80 grader celsius
- UNECE-certifierad
- KBA-certifierad i Tyskland
- Inga utbyten på 10 år
- Kvalitetsprodukter tillverkade i Tyskland
UNECE-certifierad (R-107)